Från blåögd till blådåre
När jag gick i tredje ring på gymnasiet hade jag gett upp på att vinna min svensklärares hjärta. Jag startade min skolgång på Södra Latin med en genuin känsla att vi skulle bli bästisar, precis som jag och min högstadielärare var, men jag misstog mig katastrofalt. Det visar sig att det inte räcker att kunna skilja på predikat och subjekt, och det räcker inte att vara påhittig. Tydligen måste man ha belägg för det man säger OCH skriva ned dessa påståenden på logiska och strukturerade sätt. 

Men en dag i november 2017 gav min lärare, älskad av alla utom mig, oss uppgiften att skriva en uppsats som argumenterade mot den allmänna uppfattningen av en historisk person. Och samma dag valde jag, på dödligt allvar, att vägra ta min skolgång på allvar. Så jag skrev min uppsats om en man som är älskad av alla, men inte borde vara älskad av någon.

”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.”
– Hjalmar Söderberg

Jag skrev min uppsats om Tomten, med syftet att svartmåla den barnkäre mannen, och med all rätt. För det är inte alla som vet, att bakom de rosiga kinderna gömmer sig en drös lömska hyss. Och det jag inte visste när jag lämnade in min uppsats var att den skulle bana vägen för min stundande debut som julens visselblåsare.
Upp till kamp
Syftet med den här kampanjen är att avslöja Tomten och gardera mig själv och andra inför julen. I 1700 år har julfirandet präglats av en okänd känd i ett bisarrt skräckvälde, som vi blivit hjärntvättade att blunda för och ej ifrågasätta. Varför lär vi våra barn att diplomatisk immunitet gäller för denna allseende entitet som inte gör någonting för att bistå sitt eget hemland Nordpolen och inte heller främja dess utrikes- och säkerhetspolitiska intressen?

Det är av högt allmänintresse att kunna ta ställning mot en diktatur och för att göra det krävs det att man är informerad, därav detta examensarbete om Tomten och hans ofjättrade fasoner.

Boken som plattform
Boken är en argumenterande essä som utmanar den vedertagna uppfattningen av Tomten som historisk person och som mytologiskt väsen. 

Målet med kampanjen är att väcka uppmärksamhet kring min bok och att jag utvecklas i formgivning av framförallt böcker. Jag valde boken som plattform för att lika mycket som jag älskar visuell kommunikation har jag även en fäbless för språk och jag vill lära mig att kombinera mina två stora kärlekar så att de samspelar och förhöjer varandra. 

Svåra och jobbiga ämnen behöver ofta lindas in mjukt för att dämpa förskräckliga uppenbarelser. När det kommer till avslöjanden med potential att luckra upp en hel barndom behöver medlet matcha mottagaren, det vill säga det inre barnet. 
Kalender på Instagram
Ingen rök utan eld, som Tomten brukar säga till nissarna i kolgruvan. Förutom nyåret finns ingen svensk högtid vi räknar ner till varje år, och varje år är spänningen lika olidlig fastän alla vet vad som väntar – vedertagna inbrott, barn dömda till kol i julklapp och nästintill gudsdyrkan till ett historiskt våldsamt helgon.

Men i år inte kalendern fylld med choklad, den är fylld med sanning. Genom att ge Tomten ordet och chansen att tala för sig själv på en av kampanjens platt­formar kan mottagaren själv avgöra om han är en man värd att hylla. Kalenderns sekundära syfte är att skapa spänning och förväntan kring bokens kommande lansering och uppmuntra mottagaren till att hålla ögonen öppna i butik.

Julkalendern har i sin tur syftet att förstärka bokens kommunikation. Anledningen till varför jag valt just Instagram som social kanal är för att den är bildbaserad och för att den talar till en ung målgrupp. Eftersom Tomtens största offer är barn och unga är det inte konstigt att han skulle söka sig till en ungdomlig plattform.

På gott och ont är cancel culture, också kallad nutidens exil en eff­ektiv lösning. Men likt Cicero och Martin Timell kan även Tomten förvålla sin egen sociala död.
Stort tack till Linus Malmsten som lånat ut sin röst till denna boktrailer.
Följ Tomtens 24 gräsliga luckor på Instagram @sanningskalendern